Berita Terbaru dari Mesir.

Posted by Jemari Sunnah | Posted in | Posted on 6:13 PG

Assalamualaikum,

InsyaAllah, Pada subuh ini ana akan menulis tentang berita terkini dari Mesir dan berita ini dipetik sumber daripada Utusan...

KAHERAH 5 Feb. - Tunjuk perasaan bagi mendesak Presiden Hosni Mubarak berundur masuk hari ke-10 hari ini dan merebak ke bandar-bandar besar lain dengan beribu-ribu penduduk berhimpun selepas sembahyang Jumaat, semalam.

Di Kaherah kira-kira 100,000 penunjuk perasaan antikerajaan yang datang dari beberapa daerah berarak menuju Dataran Tahrir selepas solat Jumaat melalui beberapa jalan raya utama menyebarangi jambatan Kasr el-Nil yang merentangi Sungai Nil sepanjang satu kilometer menuju ke dataran itu.
Sebuah pondok kawalan tentera hanya membenarkan kira-kira tiga penunjuk perasaan melalui jambatan itu pada setiap saat.

Sementara itu di Iskandariah, beribu-ribu penunjuk perasaan berkumpul dan melaungkan ‘Penduduk mahu mengubah sistem pemerintahan itu’ dan ‘Kami tidak mahu berundur, beliau (Mubarak) akan berundur’.
Di Suez pula, beribu-ribu penunjuk perasaan berhimpun di bandar raya pelabuhan itu selepas solat Jumaat.
Manakala di bandar raya Ismailia, beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan berhimpun di beberapa jalan utama di mana sebelum perhimpunan yang dikawal ketat tentera itu berlangsuang, kira-kira 100 penunjuk perasaan pro-Mubarak berhimpun di situ dan kemudiannya bersurai.

Di bandar raya Port Said, beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan berhimpun di jalanan, sementara beratus-ratus penunjuk perasaan pro-Mubarak cuba menyusup masuk ke dalam kumpulan itu tetapi dihalang oleh tentera dan kemudiannya kedua-dua kumpulan penunjuk perasaan itu berpecah.
Bandar raya Mansoura pula memperlihatkan beribu-ribu penunjuk perasaan mendesak pengunduran Mubarak dan pentadbirannya, kata seorang anggota pergerakan pembangkang 6 April.
Selain itu kira-kira 5,000 penunjuk perasaan berhimpun di bandar raya Damanhour yang di terletak di Lembah Nil.

Tidak ketinggalan, kira-kira 1,000 penunjuk perasaan antikerajaan dan 1,000 penyokong Mubarak berhimpun di beberapa jalan di bandar raya Qalyubiya.

Manakala di bandar raya El Arish di Semenanjung Sinai, beribu-ribu penunjuk perasaan anti-kerajaan berhimpun, tetapi tiada tanda-tanda menunjukkan kumpulan pro-Mubarak turut sama berhimpun.

Sementara itu Pejabat Al Jazeera di Kaherah, Mesir telah dibakar...
Saluran berita itu yang diarah menghentikan operasinya awal minggu ini di Mesir, menuduh pihak berkuasa Mesir atau kumpulan penyokongnya cuba menghalang rangkaian itu daripada membuat liputan mengenai pergolakan politik di negara tersebut.

Sekian.. Wallahua'lam

Comments (0)

Ratings and Recommendations by outbrain